Poppetjes van klei

9 mei 2017 - Xi'an, China

Heerlijk met elkaar een happie bij de buren gehaald hahah geweldig!!
22 uur en een big Mac haha.
Moe en voldaan bedje in en dan de wekker om 8.15 wat een luxe..
Alleen werd gedesorienteerd wakker..trein, andere kamer...waar ben ik!!
Gisteren avond had ik koud water..alleen vanmorgen deed warm water het nog niet pfft heeft hier een Belg het water aan gelegt haha..
Als rood koud is en groen warm dan was die  dronken zeker haha..
Maaar yes warm water en ontbijtje met 6e gehaald bij de buren.
Ons hotel heeft alleen chinees ontbijt en dus geen gebakken eitje of yoghurt met muslie.
Op naar het terracotta leger...in de bus en door de 9 miljoen mensen stad Xian.
Super mooi maar het is heel anders dan India,Nepal of Tibet.
Wat is het mooi om de verschillen te zien.
Ben een gezegend mens,morgen nog Xian en dan de nacht trein in en word het laatste hotel aan gedaan.
Heb niet het gevoel dat ik al zo lang weg ben..bizar..te druk om sommige mensen, dingen te missen..tot je stil op een bankje zit en de mensen voorbij zie lopen en dan dwalen echt wel de gedachten af.
Terracotta leger is ongeveer 1 uur rijden en onze chinese gids verteld heel veel over het leger.
Hoe ze het leger hebben ontdekt in 1974.
Ook dat ze in China in April de doden/geesten in het hier namaalse gaan ere met papieren geld,papieren auto,papieren bloemen en alles steken ze in de brand,zo dat de geesten genoeg geld hebben,bloemen en een auto.
This maar wat je geloof. Haha..
Dat is met het leger ook,hoe dieper je gaat hoe dichter dat je al bij het hier namaalse ben,dus het leger ligt stukje naar beneden,staan kwa feng shue( dus beschermd door de Bergen en rijkdom door water ).
Het dak boven de kijzer werd beplakt met edel stenen zo dat het de lucht,de sterren en maan moest na maken. (Dit is het nog niet open stuk, hier loopt kwikzilver door heen als rivier en dus gevaarlijke stof als ze gaan graven)
De berg waar hij vermoedelijk ligt laten ze zo.
Het stuk waar de 7000 soldaten staan is de helft nog niet uit de klei en of gerestaureerd.
De keizer huurde 36 jaar lang 700.000 mensen in voor de bouw van zijn graf.
Maar het is zo super mooi en bijzonder.
Heb tussen de chinese kinder klassen gestaan en die vinden mij bijzonderderder haha.
Ze wilde weten waar ik vandaan kwam en heb in mijn beste chinees gezegt..wo shi helanren.
Kinderen klappen en daarna zwaaien.
Even tranen in mijn ogen..het ontroerd me allemaal.
Heb twee oude chinese dames op de foto gezet..die wilde weer met mij op de foto hahaha zo geweldig!
De soldaten zijn zo mooi zo geweldig en heb voor mijn eigen een bijzonder souvenier zand van het leger kon er net bij,tussen het hekje door. ( sorry mams, kon het niet laten)
Wat is het maf dat ze poppen maken en 36 jaar aan het bouwen zijn voor als je dood ben,om je naar een mooier beter hier namaalse te sturen.
Van alle indrukken kregen we honger en in dat zelfde restaurant kregen we een bijzondere thee ceremonie,alleen zo als de dame het maakte lukt mij niet.
Eerst kopje warm maken, de thee maken, dan beetje thee in je kopje en dat er weer uit gooien dan met 3 halen vol schenken en dan mag je hem pas drinken.
Het was heerlijk maar ik hang liever mijn zakje er lekker makkelijk in. Haha.
Best maf hoe heel mijn reis,als rode draad de dood heeft.
Zet me aan het denken en ook komen er best wat dingen voorbij van vroeger van nu.
Verwerking van dingen zijn de laatste weken gestart, sommige dingen op zijn plaats gevallen en boven al ben ik blij dat ik zulke lieve fijne mensen al zo veel jaren om me heen heb.
Die mij dit gunnen en ook zo blij voor mij zijn.
Morgen gaan we over de muren van Xian fietsen, heb daar zo veel zin in.
Duiken de moslin wijk in en gaan naar de klokken toren.
Word weer een bijzondere dag.
Mensen ik ga street food eten..haha..

1. Corrie.:
    9 mei 2017
    Oh oh. Toch iets gepikt????
  2. Miranda Van vuuren:
    Solly mamske xxx
  3. Gert:
    9 mei 2017
    Miertje het blijft prachtig om jou verhalen te lezen.
  4. Miranda Van vuuren:
    Thanks gertjehuuu