Yak yak

6 mei 2017 - Shigatse, China

Haha de meeste die me kennen weten dat ik nooit sokken aan heb, dan alleen met lopen ( met een 15 kilometer wandeling) en of als ik op vriesstand sta..
Het is hier zo brrr koudddd word niet meer warm...
Wij eten in het restaurant in het hotel, Dirk en Cillia ook blauw van de kou..en onze ober hoord het en die ratelt in Tibetaans naar een ander mannetje...die knikt en gaat lopen naar de insjek balie..
Vrouwtje wat achter de balie in slaap stand zit, schrikt wakker en gaat door een walkie talkie in rap Tibetaans praten.. en yeahhh mijn airco word op 27 graden gezet en miertje heeft een warme kamer... en mijn dwangbuizen wat sokken heet kunnen uit..
7.00 uur ontbijten en er waren net een stel russen geland, wat een piep volk!!
Sta ik netjes twee toast te pakken met beetje boter en suiker, staat er een russin met oranje haar, van die kleine koekjes in haar zakken te proppen..en te proppen..
Om zich heen kijkend, zo van zien ze me niet..
Ik kijk ons oranje koekies monster aan en ik zeg in mijn beste Engels en Duits....dat de winkel naast ons hotel zit en dat ze daar koekjes verkopen.
Hahaha ze kon in eens geen Engels Duits meer en ik denk dat onze oranje muts bij elk koekje vandaag aan mierrow denkt hahaha.
7.30 de bus in richting Lhasa( kijken of het politie bureau niet af gebrand is ).
Het is koud in Tibet 4 graden en wij gaan al blauw bekkend de bus in haha..mopper de mopper,geweldig om te horen hahaha..
Rijden nu via een andere kant naar Lhasa maar ook weer zo super mooi...
Tussen de grote bergen door en het word lekker warm in de bus, zonnetje heeft er gelukkig zin in.
Komen langs dorpen en ja, haha heb de biljart tafels gezien, de tijd heeft hier zo stil gestaan!
Soort van 25 jaar.
Vriendelijke mensen zwaaien naar onze bus,zo vrolijk en fijn.
Dat water is onze vijhand pfft iedereen zit met volle blaas en zijn bang voor die wc s haha miertje nie hoor!
Senk joe lieve plastuit.
Kregen zelfs een glaasje yakthee bij een plas stop..echt harstikke YAK.
Ze koken water in een zwartgeblakerde pan boven op een  vuurtje van yak mest.
Ruikt heerlijk ahum maar dan heb je een idee hoe die thee ruikt hahaha
Dan een geperst chinees thee tablet, dan veel te lang trekken en gooien ze er paar lepels zout in, nog een scheutje soda en dan een dikke plak yak boter.
Word in een thermos kan gedaan en dan smullen maar haha.
Lhasa ligt maar 260 kilometer van ons vandaan en zijn zo in lhasa maar iedereen is druk over de trein reis van morgen en genieten niet echt meer van het uitzicht.
33 en half uurtje knorren.. weet gelukkig al dat we met ons 4e zitten, de hang jeugd Hanneke,Dirk,Cillia en moi!
Dat maakt het iets beter, dus we moeten eten mee nemen voor 2x ontbijt, 2x lunch en 2 x diner.. dus koekjes,koffie,broodjes en veel noodles mee..
Het eten in de trein is niet bijzonder lekker en dus gewoon wat eten in slaan.
Warm water is er te pas en te onpas te krijgen..dus thee en noodles sjekk..
Ik neem een tonijn salade mee voor morgen gelijk met de lunch en de rest zullen we gaan zien.
We weten al heel fijn dat,als de mensen van de douane (omdat we naar china rijden)  een leuke goede dag hebben, dat ze streng zijn en hebben ze een moeilijke rot dag dan worden ze heul heul streng.
Dan mag er niets mee naar binnen in de trein, dus bussen haarlak, aanstekers,scheerschuim dat soort spullen mogen niet mee..
Messen mogen niet (kleiner zijn Dan je vingers en in je handpalm passen) nagelknippers mogen niet mee...dus heb maar eet stokjes mee genomen want dan mogen messen en vorken helemaal niet.
Dus morgen slim kijken en voor al lachen.. Miertje mag ni hao zeggen en als eerste, want jij lach zo lief.
Huhu...gaat wat worden morgen.
Dadelijk dus nog even naar de grote winkel en nog wat eten in slaan en denk dat de kitkat ook niet veilig is haha..
Daarna gaan we met elkaar eten, denkelijk de hele ploeg en dan sluiten we Tibet af.
China here we come! ☺
Yeah het politie bureau staat er nog.

1. Corrie.:
    6 mei 2017
    Oh ohoh. Je moet die Russen nie zo lastig vallenarm mensje!!!!!! Goeie reis met de trein!!!! Wat een lange zit
  2. Adriaan Nooitrust:
    6 mei 2017
    Weer een heel mooi verhaal schat ..en nog heel veel plezier lieffie ..Love you xxx
  3. D/:
    6 mei 2017
    Ik zie alleen maar zon en zomerkleding.....
    Misschien worden de Tibetanen wat tammer en steken ze het politiebureau niet meet zo vaak aan.
    Veel plezier bij het avondgebed met wandeling. Denk aan de vier hoeken met brandende jeneverbes waarvan de rook je wenaen mee naar boven neemt. Wie weet het kan geen kwaad om ook nogvwatvpunten tr scoren voor het hiernamaals.
  4. Berta de Keizer-Vink:
    6 mei 2017
    Waar je ook komt ter wereld... de Russen onderscheiden zich door hun tassen en zakken volledig vol te proppen ook al laten ze daardoor totaal geplunderde en leve buffetten achter en hebben andere mensen geen eten meer... zó zijn de Russen nu eenmaal, een zeer inhalig volkje... niet leuk om mee om te gaan en geen gezellige mensen, maar mensen die ook nog eens iedereen afblaffen... maar gelukkig is dat allemaal maar incidenteel.. al kom je steeds vaker overal tegen. Wees maar blij dat je de kou gaat verlaten.. ik hoop voor jullie dat je v.a. nu fijnere temperaturen zult gaan krijgen. Ik wens je een veilige en goede treinreis toe.. veel plezier nog.. en tot horens weer, doeiii xx
  5. Heiltje Paans:
    6 mei 2017
    Weer een mooi verhaal ,geniet er nog van
  6. Tanja:
    7 mei 2017
    Zo leuk ik zie t je zeggen tegen de oranjerusmevrouw! Xx